Scenekunst

Optagelse …

Skuespilteknik, stemme og fysisk træning

Scenekunst henvender sig til elever der vil arbejde seriøst, engageret og intenst med det fysiske teater, og som har oprigtig interesse for og/eller erfaring med Teater/Scenekunst.

Det fysiske arbejde er grundlæggende for scenisk handling og udgør derfor en stor del af træningen. Da kurset er fysisk krævende, forventer vi at deltagerne ikke har fysiske problemer i form af kroniske skader eller lignende.

Det forventes at eleverne er åbne og indstillede på faglig og personlig udvikling. På intenst samarbejde. På erkendelse og bevidstgørelse. På bevidst og ubevidst kropslig/sanselig læring. På frit fald……

"Det er i forandringen mellem handlingerne at dramaet ligger. Intet skuespilleren gør er tilfældigt, skuespilleren er 100% bevidst om sine handlinger og om hvilke forandringer handlingerne medfører. Skuespilleren stiller spørgsmålene, og skuespilleren finder svarene.Teateret er en konstruktion, al scenekunst er en konstruktion. Det som konstruerer en karakter/scene, er ikke hvad skuespilleren føler på scenen, men hvad skuespilleren gør.." (Lykke Meyer V. Jakobsen)

Alexander Clement

Scenekunst gav mig værktøjer til at udvikle mit personlige udtryk og skabe mit fundament som skuespiller. Med fokus på kroppen som sprog og en koncentreret men legende tilgang til arbejdet fik man mulighed for at afprøve et væld af teknikker på egen krop, og dermed opdage, hvordan man bedst selv arbejder som skuespiller.

Ens for alle ligger et stramt og varieret program, tilrettelagt på baggrund af mange års erfaring, men rejsen fra start til slut er forskellig for hver enkelt. Der er fokus på dig og din personlige udvikling og lærerne er dybt engagerede, så med den rette indstilling kan man udvikle sig vanvittigt meget.

For mit vedkommende har det fysiske arbejde gjort mig meget bevidst om mine bevægelser. Jeg løber ikke rundt og slår koldbøtter i alt hvad jeg laver, men tænker meget over mine bevægelser og fysiske handlinger i arbejdet med en tekst.

Dertil kommer disciplinen, forståelsen af teatret som holdøvelse, og hvor meget man kan lære af sine medspillere. Scenekunst har yderligere været med til at sprænge rammerne for, hvad jeg tænkte, teatret skulle kunne. Vigtigst af alt har det bekræftet mig i en drøm, jeg ikke turde stole på før, og lært mig at jeg aldrig bliver færdig med at dygtiggøre mig.

 


 

Anders Manley

Scenekunst 2010/2011 Det var en kæmpe omvæltning for mig at komme på Scenekunst. Jeg er vokset op med teater, men havde ikke før gået på en skuespillerskole. Jeg elskede at optræde og underholde, men havde egentlig ikke begreb om hvad selve arbejdet som skuespiller går ud på.

Jeg kan derfor godt lide at sige at jeg fik min skuespiller opdragelse på scenekunst. Det handler om at turde lave fejl, for mig i hvert fald. Det lærte jeg!

Jeg stiftede bekendtskab med en måde at tænke og lave teater på som jeg ikke før havde kendt til. Og så lærte jeg at det er – og skal være – hårdt arbejde at være skuespiller… på den gode måde!
Jeg følte mig ”set” lige fra starten og oplevede det som et enormt trygt sted at udvikle sig som skuespiller, scenekunstner og menneske.

 

Anna Stokholm

Scenekunst har for mig været en uddannelse i at lære mig selv bedre at kende og forstå hvordan jeg bedst muligt iscenesætter mig selv, både som skuespiller og i mit privat liv.

I mine øjne er Scenekunst et kursus, der både udvikler den enkelte elev som skuespiller og som person.

Jeg ansøgte om at blive optaget fordi jeg blev fascineret af idéen om at kombinere det kropslige udtryk med det mentale på en scene, jeg havde et ønske om at blive mere troværdig som skuespiller, samt at lære at give slip på dårlige vaner og perfektionisme...

I løbet af det år jeg tilbragte på Scenekunst har jeg i høj grad fået opfyldt alle mine ønsker og jeg er kommet i bedre form end nogen sinde før.

Som skuespiller er du..dit eget instrument og det har været fantastisk at opleve hvor vigtigt det er for mig at være i kontakt med min krop når jeg performer.
Scenekunst er et kursus som giver eleverne en smagsprøve på en masse forskellige skuespilteknikker og på den måde kan man tage det med sig man kan bruge. Jeg er blevet trænet i at følge mine impulser og intuitioner, og vigtigst af alt har jeg fået en masse venner for livet.

Asger Freud Blomquist

Egentlig skulle jeg bare tage et halvt år på Scenekunst og så hjem til Århus, bare det.

Jeg kom aldrig tilbage, jeg tog et halvt år til og fandt glæden ved at bevæge mig, og fandt den grund til at bruge min krop som sport og præstationer i idrætstimerne aldrig har givet mig.

 

Jeg startede ud som jeg nu var. Jeg er født med en muskelsvækkelse der har resulteret i at jeg altid har følt det for anstrengende at dyrke idræt for alvor. Men efter at have været til optagelsesprøve på Århus Skuespillerskole fik jeg at vide, at det var min krop der skulle arbejdes med. Gennem nogle bekendte fik jeg kontakt til Scenekunst, søgte ind, og blev optaget. At gå på scenekunst er...,

fandt jeg ud af, lidt som at få skudt hovedet af og sat på igen, bare vinklet en lille smule anderledes. Jeg startede uden at vide hvad jeg gik ind til, men gennem træning og tætte relationer til mennesker jeg blev tvunget sammen med fra dag ét, er min måde at se på teater, mig selv og måske også lidt livet som sådan, blevet væsentligt anderledes.

Min krop har udviklet sig i sådan en grad, at jeg nu tror på at jeg rent faktisk kan bruge den til noget. Alt hvad jeg kunne skuespillerteknisk på forhånd er blevet klarlagt for mig, men jeg må ærligt indrømme at jeg oftere rammes af tvivl om jeg overhovedet kan noget særligt. Dette er bestemt ikke en kritik af kurset. Det er set i lyset af, at alle på holdet i en eller anden forstand trods fysiske forskelle, udvikler sig jævnbyrdigt. Jeg ser mig selv meget mere som en del af en helhed og enhed end da jeg startede, en brik der skal fungere med de andre brikker i det store spil som teater jo er. Jeg aner ikke hvad der er foregået omkring mig det sidste års tid fordi det bare har handlet om Scenekunst, og jeg har egentlig ikke haft lyst til andet. De mennesker jeg ser hver dag, min familie i en eller anden forstand er folk som er kommet så tæt på, at jeg både kan væmmes og frydes ved dem alle sammen på en gang. Jeg er ikke i tvivl om at størstedelen af de redskaber jeg har fået lært at bruge på Scenekunst vil komme mig til fordel senere hen. Jeg har en større kropslig forståelse end jeg nogensinde før har haft, og mange af de kunstneriske konventioner jeg kom ind er blevet vendt på hovedet. Jeg er med andre ord blevet åbnet op.

Det er svært at give en koncis redegørelse af hvordan det er at gå på Scenekunst, men jeg vil sige som mange andre før, og forhåbentlig også efter mig: jeg vil aldrig glemme det. Måske vil min fysik svækkes, men den drejning mit liv tog da jeg startede her vil jeg aldrig fortryde.


 

Josephine Park

På mit andet halvår på Scenekunst er jeg kommet ind på Skuespillerskolen v/Århus Teater.

Kurset har for mig været et af mange, men paradoksalt nok det eneste, hvis forløb ikke har været baseret på optagelsesprøverne på de statsejede teaterskoler.

Derimod har undervisningens fokus været skærpet på elevens individuelle udvikling som skuespiller – skuespillerskole-aspirant eller ej. Dette har været en af de største fordele og befrielser ved at gå på kurset...

For imellem opdigtede forventninger og rygter om og til skolen, synes jeg, at det har været let at komme til at negligere den egentlige proces og udvikling af mig selv, som jo nok i bund og grund er den, der træder frem i den gældende prøvesituation.

Jeg tror, at dette har været noget af det mest væsentlige for mig i forhold til at komme ind på skuespillerskolen, da det har skabt en vis selvsikkerhed og bevidsthed om mine svagheder og forcer og dermed også en enorm ro og afmystificering omkring det at være skuespiller.
Et kursus der ikke blot flytter grænser men også bjerge.

Louise Bonde

Scenekunst i et år: det mest intense, overvældende og mest udviklingsrige år i mit liv. Jeg har lært at se indad, lytte til mig selv og tage hensyn til mig selv både på et personligt plan og i vores sceniske arbejde. Det er noget af det jeg vil fremtone som det allermest givende ved scenekunst - en meget mærkbar faglig udvikling, men i allerhøjeste grad en personlig.

Kombinationen af et fysisk arbejde, ord, sanselighed og følelsesudveksling har for mig resulteret i noget af det mest originale, rørende arbejde og sceniske udtryk, jeg nogen sinde har set og oplevet.

Jeg har lært at føle mig tryg i en verden, som jeg sammen med 17 andre kursister og fabelagtige undervisere, har lært at kende og udforsket i fællesskab.
Det kan egentlig siges meget enkelt: scenekunst har for mig været lig med livsglæde, intens og givende læring, selvudvikling, og et knitrende, vidunderligt fællesskab.
Jeg glæder mig til mere!!

 

Lukas Toya

Lukas Toya. Scenekunst 2014-2016. Jeg siger hvad solen fortæller, jeg siger hvad mor sagde, jeg siger hvad der falder mig ind som en tøs der snubler på en pik. Jeg elsker mit liv og jeg prøver at være positiv, så alle kan lide mig, inklusiv mig selv. Jeg svitser, brænder min hjerne af, så jeg håber ikke jeg får varige mén, men mener vi velmenende mennesker at vi sammen kan være stærke eller kan vi Scenekunst. ....


Fuck emner! Krager samler sig til atomkrig, kig mig i øjnene og undskyld ikke, for mit blik fortæller sandheden samler lykke fucking snakker hele tiden Rediger mig ej, Husk mig i glemslens afgrund. Knep mig til hades porte og lad mig tage Sisyfos i munden. Jeg tænker fucking meget hurtigere end denne her pen kan skrive. Jeg når at omformulere 20 gange; hestene vrinsker på prærien, i lange mange trange år holdt de sig til Palæstina. Hvorfor staves Ægypten med Æ? Jeg fatter ikke blindhed og uvidenhed. Det største mod der findes er i det øje der kigger indad, hold nu op med at kigge udad verden tænk, ej på penge, eller lad mig omformulere: tænk ikke over manglende penge. Postkasser eksplodere i øjets blik scenekunst.
Et langsomligt emne. Alle vil, alle vil, alle elsker strukturen som alle med kaninører er blevet enige om. Vi ses, jeg er her ikke i morgen, god tur til folkemødet afstemning, afslapning. Far til en skriger. Fritzel snitter mit begær fra øre til mund og til øre igen. Tak for kaffe SK i er fandme dejlige i smukke mennesker, jeg sidder ved siden af et liv der leves langt med ondskaben/sindssygen, døden puster mig i nakken. Alle skal adlyde Korporal Toya! Aldrig i livet svin, som om jeg egner mig til landbrugsøkonomi. OK drop sætninger: Fisk, harpun, katamaran, Bornholm, fuck Østersland Øresund syg, menneskesvin tag mit hjerte og lav det til Faaborg din nar er uden takt. Tak til Lykke for at have gjort mig til en drenge-agtig-mande-gespenst. Aldrig har jeg fisket så højt, som lyststjernen forsker i økologien, verden går under i Kim Larsens bryst gamle hat. Uforglemmelig nat med dig min skattekatte satte sig på mit batte. Fuck dig og fuck mig, citronsyresaft fænger mit øje.                          Jeg elsker mit liv, mine 2 år, mine kammerater.
Jeg frygter at miste jer, for jeg nyder jeres tid i godvilligt giver mig, tak tak tak.
Hold nu kæft hvor er livet i grunden skønt. Det er bare nemt at glemme det, som en sommerdag der bliver til efterår flyver jeg mod månen med al min kraft og jeg hyler med på jeres toner, for jeg holder så meget af jer. Solen samler sit jeg! Jeg takker af. Kærlighed.